MHD klesají počty cestujících. Proč asi?
Spekuluje se například o tom, že lidé jezdí více autem. S podtextem, je třeba jim to znepříjemnit, šmejdům! Statistiky však ukazují, že i počet automobilů na cestách klesá, takže blahodárné zvyšování daně z pohonných hmot dělá své. Kdo jezdil městskou, asi na auto zrovna nepřesedlal. Ministerstvo financí se daňovou politikou efektivně postaralo o to, že jízda autem po městě je luxus pro stále více lidí. Zde únikovou cestu nehledejme.
Pak prý také za to může asi nezaměstnanost. Ale statistika říká, že nezaměstnanost přinejmenším stagnuje. Pokud je nová práce k nalezení, tak nejspíše ve velkých městech, takže ani tato teorie nedává logiku.
Nejpravděpodobnější bude asi varianta přesunu cestujících mezi černé pasažéry. Tj. cestující z MHD nezmizeli, pouze se zneviditelnili, neplatí jízdné. Ono totiž přes veškerou propagaci odpovědného cestování MHD pokračují magistráty velkých měst ve zdražování jízdného jako o závod. Tvrdí se, že MHD je prostě drahá a musí stát více. Přitom lístek na MHD v Praze je cenou srovnatelný nebo dražší než v mnoha světových velkoměstech (Washington, Londýn etc.). MHD je totiž u nás drahá především díky jejímu neefektivnímu řízení. Pokud se kilometrový úsek tramvajových kolejí opravuje za stovky mil. Kč opakovaně v rozmezí dvou let, musí asi lístek stát to, co stojí. Pokud se nové tramvaje div nerozpadají a opotřebovávají koleje dvakrát více, než ty 30 let staré, tak jsou holt investice třeba. Otázka je však, jestli je správné řešení ve zdražování jízdného.
Jako disciplinovaný občan jezdím na roční Opencard (další příspěvek efektivnosti pražské MHD). Z mé osobní statistiky mi však vychází, že jízda na černo je jednoznačně nejefektivnější. Za posledních 7 let jsem byl kontrolován celkem 2x. Kontroloři nemají zkrátka šanci černé pasažéry zinkasovat. Koncentrují se tedy především na mladé s batůžkem na zádech, ostatní mohou jezdit v naprostém klidu. Mnohdy se mi stane, že kontroloři vstoupí do vagonu, začnou kontrolu za mnou a skončí přede mnou. Nevím, zda mám tak neškodný vzhled či vyzařuji jistotu sňatkového podvodníka. Řekl bych ale, že muž/žena středního věku ve slušném obleku jsou pro ně nezajímaví. Pokud budou jezdit načerno, ušetří při dnešní výši pokut s přehledem několik tisíc korun ročně. Nesmyslně vysoké jízdné spolu se stagnací reálných mezd přinutily nejspíše tyto dobré občany přejít do ilegality. Jako u nafty se ukazuje, že vysoká cena nutí občany k „nákladové optimalizaci“ a výnosy prostě nezvyšuje.
Cestu k vyššímu využití, nebo spíše vyššímu výnosu z MHD mají tedy radní měst sami ve vlastních rukou. Není to nesmyslné zvyšování ceny jízdenek nebo slepá represe, ale odpovědné hospodaření. Od tendrů na dodavatele dopravní techniky, opravy tratí, přes úspory dalších nákladů (výdaje na marketing jsou rovněž přestřelené) až po optimalizace linek. Bohužel nápady typu tramvaje na Václavák / tramvaje z Václaváku, tendry na outsorcing opravárenských služeb za desítky miliard, nákupy tramvají od výrobců, kteří je nikdy nedělali, úvahy o dvou typech metra v jednom městě …. o tom, že hlavním smyslem MHD je sloužit přepravě občanů příliš nesvědčí.
Ladislav Dvořák
Lední medvědi a politologové – hlavní příčina inflace
V mediálním nářku na bídou a inflací o víkendu dosáhly obchody rekordních tržeb a zimní hory jsou téměř vyprodané. I v tom obyčejném Rakousku ubytování na jarní prázdniny sotva seženete.
Ladislav Dvořák
Ceny energie – absurdní divadlo
Dění kolem cen energie se posunulo od dramatu přes frašku až k absurdnímu divadlu. S cílem dosáhnout úspory energií bude stát její cenu největším spotřebitelům dotovat.
Ladislav Dvořák
Žonglování s čísly cenu energií nesníží
Navýšení ceny regulované složky energie prý cenu energií nezvýší. Tak jsme alespoň byli ujištěni panem premiérem.
Ladislav Dvořák
Zachrání naši budoucnost sebevědomí hlupáci?
Ministerstvo školství se rozhodlo soustředit pozornost připravovaných reforem na tzv. kompetence absolventů. Digitalizace a vyšší platy pedagogů se mají zhmotnit v novém profilu absolventa.
Ladislav Dvořák
Potřebuje ekonomika vice zahraničních dělníků nebo více bankrotů?
V poslední době slyšíme stále silnější volání českých firem po zahraničních dělnících. Opravdu je to to hlavní řešení současných problémů naší ekonomiky?
Ladislav Dvořák
Digitalizace – záchrana naší ekonomiky?
Termín digitalizace se v poslední době skloňuje stejně často, jako kdysi vědecko-technická revoluce nebo aplikace vědy a výzkumu v praxi.
Ladislav Dvořák
Tři hlavní příčiny současné vysoké inflace
Mainstreamoví ekonomové mluví o deficitech, nerovnováze atd. Současná inflace má ale tři konkrétní příčiny, které se o její výši zasloužily nejvíce. Nebojme se je pojmenovat.
Ladislav Dvořák
Dotujeme bohaté i chudé, kdo to platit bude?
Navzdory deklarovaným úsporným balíčkům, rozjíždí vláda další kola dotačního šílenství, kdy podpory půjdou všem. Hlavně bohatým.
Ladislav Dvořák
Seber bábě důchod a dej ho vnoučkovi na opravu jejího baráku
Tak nějak má v praxi fungovat nový program, kterým se vláda rozhodla oslnit voliče. Identickou částku, kterou ušetří na zákonem daných a narychlo zrušených valorizacích penzí, se rozhodla věnovat občanům vlastnícím nemovitosti.
Ladislav Dvořák
Lobbisté zvítězili - zaplatí to střední třída a důchodci
S deficitem státních financí je bezpodmínečně nutné něco udělat, a že se to nebude líbit, bylo předem jasné. Vládní bramboračka se dala očekávat, ale jako u každého pokrmu, jde hlavně o výslednou chuť.
Ladislav Dvořák
Kterak ministerstvo financí podporuje rozšíření řad „dezolátů“
Bývá zvykem označovat protivládní demonstranty za „dezoláty“, lidi neschopné se uživit vlastní prací. Příklad jednoho mého známého ale ukazuje, že problém je složitější.
Ladislav Dvořák
Začne šetřit stát sám na sobě?
Zatímco se zoufale hledá, kde šetřit, stát bobtná a otravuje život občanům čím dál více. Vládní proklamace o štíhlém, efektivním a digitalizovaném státu jsou zapomenuty.
Ladislav Dvořák
Boj o důchody – prohra pro všechny
Vláda se rozhodla dosáhnout nápravy státních financí prostřednictvím změny zákonné valorizace důchodů, a tím snížení životní úrovně důchodců. Důchodci prý stejně volí populisty, takže žádná škoda. Alespoň tak to ve zkratce vypadá.
Ladislav Dvořák
Poučení z krizového vývoje – trh funguje
Máme za sebou rok nevídané krize, který ukázal jednu základní pravdu. Tak, jako voda teče z kopce, věci padají směrem k zemi, tržní hospodářství prostě funguje.
Ladislav Dvořák
Dezoláti, naši lidi ….. ale co s nimi?
Jedni nazývají voliče poraženého prezidentského kandidáta neschopnými dezoláty, jiní mluví o 2,4 mil. zoufalých lidí, kteří volají o pomoc. Tak či tak, jsou tady ale s námi a je třeba spolu dále normálně žít.
Ladislav Dvořák
Je 150 km/h dostatečně pravicových?
Ministerstvo dopravy oznámilo radostnou zvěst. Protože je třeba neukázněné řidiče, kterých je v naší zemi nepřeberně, umravnit, navýší se drasticky pokuty, a jako bonbonek nejvyšší rychlost na dálnici zvýšíme na 150 km/hod.
Ladislav Dvořák
Spravedlivé důchody opět na stole
Tak jsme se od vlády dozvěděli, že bude brzy nutné zvýšit věk pro odchod do důchodu, protože na ně nemáme. Současně vláda navrhuje snížení důchodů pro vybrané skupiny pracovníků.
Ladislav Dvořák
Řidiči sobě i tobě
Před volbami se opět rozpoutal boj o myšlenkově podprůměrné občany, a tak se objevují zajímavé slogany. V Praze přišli například Řidiči sobě s heslem Metro zdarma!
Ladislav Dvořák
Pět způsobů, jak nevyřešit energetickou krizi
Kdosi chytrý pravil, že na každý složitý problém existuje několik jednoduchých řešení, která jsou zaručeně chybná. V návrzích lidových myslitelů se toto rčení přesně odráží. Pojďme se podívat na pár takových možností.
Ladislav Dvořák
Vláda v zajetí pravicových dogmat zahájila budování socialismu
Poslední vládní nápady typu učinit příjemci sociálního tarifu všechny občany, dotovat jim hypotéky a podobně vypadají opravdu hodně socialisticky.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |