- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Čím to, že se české filmy poslední doby podobají jako vejce vejci? Člověk se při nich trochu pobaví, trochu pousměje, a nic. V podstatě nuda, nulová prezence jakékoli myšlenky, nic, co by přimělo k zamyšlení či nutkání vidět film znovu. Pokud dnes uslyším název Svěrákova filmu, docela si dovedu představit scénář, o co tam půjde i jeho „moudré vyznění“.
Zdá se, že česká kinematografie zastydla v osmdesátých letech. Gulášový socialismus s dostatkem jistot a nedostatkem jakékoli jiné příležitosti toleroval umělcům pouze vyjadřování pocitu zabezpečené intelektuálské pohody. To bohužel autorům s kořeny v té době zůstalo a ti mladí domnívajíce se, že to prostě divák žádá, v tomto trendu úspěšně pokračují. A tak se české filmy hemží pubertálními mladíky, kteří touží po vypočítavých mrchách tak dlouho, až skončí v posteli s kamarádkou ze školky. Dále tu máme ujeté čtyřicátníky, kteří roupama neví kudy kam, a proto se honí za milenkami, alkoholem a majetkem, aby na konci zjistili, že nemají vlastně nic. To vše pak završují „moudří šedesátníci“, kteří sice mají sem tam nějakou tu úchylku (například pocit, že je třeba seknout s profesorským místem a začít se vrtat v hlíně vlastníma rukama, či rovnat láhve v samoobsluze), sem tam zhřeší s pohlednou krasavicí, která pochopí jejich kvality, ale nakonec se vracejí s trpitelským výrazem stárnout ke svým již zestárlým manželkám. No a pak tu máme samozřejmě venkovany – ty bodré, věčně pivem zpitomělé obyvatele české kotliny, kteří se sice celý den motají ve špinavých monterkách, ale v podvečer, inspirováni zlatavým mokem jsou schopni rozebírat s panem farářem pasáže z bible, nejlépe rovnou v latině. O pohádkách raději nemluvit.
Je toho v českém filmu zkrátka spousta zajímavého, bohužel však málo zapamatovatelného. Žádná myšlenka, která by vrtala v hlavě divákovi při cestě z kina, jak se mi stalo například po shlédnutí Goyových přízraků. I to řemeslo je dost odfláknuté – dialogy mimo slovní zásobu průměrného Čecha, zjednodušené postavy, které v běžném životě neexistují atd. Jestli ta miliarda povede k produkci dalších „výpovědí o pocitu střední generace“, tak je s českým filmem konec. Ostatně má vůbec smysl dnes mluvit o českém filmu? Víte, že Oskara letos vyhrál film rakouský? Mimochodem podle námětu českého autora. Ten však k té naší zlaté tvůrčí střední generaci nepatří. Proto to museli asi zfilmovat jinde.
Další články autora |
Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...